PUBLIKACJE (wybór)
Monografie
Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 22, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Janowska I., 2019, Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 17, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas.
Janowska I., 2010, Planowanie lekcji języka obcego, Kraków: Universitas.
Redakcja naukowa monografii / czasopism
Gębal P., Janowska I., (eds.), 2024, Theory and Practice of Polish Language Teaching. New methodological concepts, Vandenhoeck&Ruprecht Verlage, Göttingen.
Janowska I., Biernacka M., (red.), 2020, Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka t. 20, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Janowska I., Seretny A. (red.), 2019, Ocenianie formalne, Neofilolog nr 53/1, Poznań-Kraków: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne.
Janowska I., Gębal P. E. (red.), 2016, O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 15, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 1, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Inne wybrane publikacje
Janowska I., 2023, Tâches de médiation – outils dans l’enseignement/apprentissage actionnel des langues étrangères, Neofilolog, nr 60/2, s. 362-378.
Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, Poradnik Językowy, nr 4, s. 7-20.
Janowska I., 2020, Mniej niż A1… czyli o kompetencjach użytkownika języka na poziomie pre-A1 [w:] A. Dąbrowski, R. Kucharczyk, A. Leńko-Szymańska, J. Sujecka-Zając (red.), Kompetencje XXI wieku: certyfikacja biegłości językowej / Competences of the 21st Century: Certification of Language Proficiency, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 57-79.
Janowska I., 2020, Od nauczania języków obcych do glottodydaktyki polonistycznej – przegląd koncepcji [w:] I. Janowska, M. Biernacka (red.), Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka t. 20. Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 13-31.
Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, nr 27, s. 505-526.
Janowska I., 2018, Wpływ europejskiej polityki językowej na dydaktykę języka polskiego jako obcego, Język Polski XCVIII, z. 2, s. 105-122.
Janowska I., 2017, Zadanie – kluczowe pojęcie współczesnej glottodydaktyki [w:] E. Kubicka, M. Berend, M. Rittner (red.) Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 43-62.
Janowska I., 2017, Mediacja i działania mediacyjne w glottodydaktyce, Języki Obce w Szkole, nr 3, s. 80-86.
Janowska I., 2016, Od metody gramatyczno-tłumaczeniowej do mediacji językowej. Tłumaczenie w dydaktyce języków obcych [w:] E. Lipińska, A. Seretny (red.) Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 12, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 37-53.
Janowska I., 2015, Certyfikacja języka polskiego jako obcego: problemy i wyzwania. Bilans dziesięciolecia [w:] J. Sujecka-Zając (red.) Ewaluacja biegłości językowej. Od pomiaru do sztuki pomiaru, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, s. 83-95.
Janowska I., 2015, Tâche, un concept-clé de la perspective actionnelle [w:] M. Sowa (red.) Enseignement/apprentissage du français face aux défis de demain, Lublin: Werset, s. 83-94.
Janowska I., 2015, Planowanie jednostek lekcyjnych i metodycznych – modele i schematy, Postscriptum Polonistyczne, nr 2 (16), s. 63-88.
Janowska I., 2015, Kompetencja komunikacyjna a glottodydaktyka, LingVaria, nr 2 (20), s. 41-54.
Janowska I., Rabiej A., 2014, Zadanie jako forma wspierania refleksyjnego nauczania gramatyki, Neofilolog, nr 43/2, s. 143-154.
Janowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie [w:] A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz (red.), Nauczanie kultury i języka polskiego jako obcego. Sukcesy, problemy, wyzwania, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 27-238.
Janowska I., 2011, Profil dorosłego uczącego się języka polskiego jako obcego, czyli kto, gdzie, dlaczego i w jaki sposób uczy się języka polskiego w naszym kraju?, Neofilolog, nr 37, s. 75-86.
Janowska I., 2009, Perspektywa zadaniowa w nauczaniu/uczeniu się języków obcych [w:] W. Miodunka, A., Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 35-50.
Janowska I., 2006, Przygotowanie kursu językowego. Programy nauczania [w:] E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas, s. 155-175.
Janowska I., 2004, Refleksyjne nauczanie gramatyki, Języki Obce w Szkole, nr 6, s. 40-48.
Janowska I., 1999, Tekst literacki w nauce języka obcego – bogactwo języka, wielość interpretacji, uczuć i emocji, Języki Obce w Szkole, nr s. 3, 227 – 238.
Pełna lista publikacji