Projekt jest adresowany do nauczycieli oraz kadry zarządzającej szkół polskich za granicą, pragnącej doskonalić swoje umiejętności przedmiotowe, metodyczne, psychologiczne i menedżerskie. Projekt został zrealizowany w partnerstwie z trzema organizacjami edukacyjnymi z Europy i USA: Związkiem Nauczycieli Języka Polskiego i Pedagogów z.T. w Niemczech, Polską Macierzą Szkolną w Irlandii oraz Centralą Polskich Szkół Dokształcających w Ameryce z siedzibą w Nowym Jorku.
W ramach projektu:
-
zostały opracowane nowoczesne materiały edukacyjne, poświęcone diagnozie, testowaniu i ocenianiu kompetencji językowych uczniów w wieku 14-17 lat, którzy mogą przygotowywać się do zdawania egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie B1 dostosowanego do potrzeb dzieci i młodzieży.
-
zostały przeprowadzone szkolenia zawodowe i konsultacje indywidualne dla nauczycieli oraz kadry zarządzającej partnerskimi placówkami oświatowymi
-
zostały przeprowadzone lekcje pokazowe z uczniami w wieku gimnazjalnym, poświęcone testowaniu biegłości językowej oraz strategiom zdawania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego
Zespół projektowy:
Agnieszka Rabiej, Kraków UJ – kierownik projektu
Dorota Andraka, USA, CPSD
Małgorzata Banach, Kraków UJ
Liliana Barejko-Knops, Niemcy, ZNP
Agnieszka Grochola, Irlandia, PMS
Kalina Grzegorczyk, Kraków UJ
Iwona Janowska, Kraków UJ
Waldemar Martyniuk, Kraków UJ
Patrycja Mazurkiewicz, Kraków UJ
Sabina Nizio, Kraków UJ
Anna Nowakowska, Kraków UJ
W ramach projektu:
-
powstały materiały edukacyjne dla nauczycieli oraz dzieci dwujęzycznych w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
-
powstała strona internetowa, poświęcona wczesnej nauce języka polskiego jako drugiego oraz poradnictwu w tym zakresie dla rodzin dwu- i wielojęzycznych oraz nauczycieli
-
zostały przeprowadzone szkolenia dla nauczycieli i rodziców w krajach partnerskich (USA, Australia).
Zespół projektowy:
Agnieszka Rabiej, Kraków UJ – kierownik projektu
Alicja Batorowicz, Australia
Robert Dębski, Kraków UJ
Agata Front, Kolbuszowa
Dariusz Gorajczyk, Kraków
Kalina Grzegorczyk, Kraków
Tomasz Kawęcki, Kraków
Kaia Kopiejka, Kraków
Krzysztof Kramarz, Kraków
Marianna Łacek, Australia
Katarzyna Łapsa, USA
Hanna Marczyńska, Kraków
Patrycja Mazurkiewicz, Kraków UJ
Sabina Nizio, Kraków
Anna Olszewska, Kraków
Zofia Rabiej, Kraków
Tomasz Szatkowski, Kraków
Magdalena Szelc-Mays, Kraków UJ
Jolanta Tatara, USA
Małgorzata Vella, Australia
„Wspieranie oświaty polonijnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz organizowania kolonii i innych form letniego wypoczynku dzieci i młodzieży - Nauczyciel polonijny wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych", Ministerstwo Edukacji Narodowej RP, 2015 – kierownik projektu: dr hab. Piotr Horbatowski, uczestnicy: dr Agnieszka Rabiej, dr hab. Iwona Janowska
Projekt zakładał zawodowe wsparcie nauczycieli polonijnych przez polskich i amerykańskich specjalistów w dziedzinach dydaktyki, kształcenia przedmiotowego i zarządzania oświatą.
Nadrzędną formą doskonalenia zawodowego, przyjętą w projekcie, był kurs dla nauczycieli, którego celem było wyposażenie uczestników w nowoczesne i dostosowane do potrzeb narzędzia nauczania języka, kultury i historii Polski w szkołach polonijnych. Poza zajęciami dydaktycznymi przewidziano indywidualne konsultacje metodyczno-przedmiotowe dla nauczycieli polonijnych oraz program uzupełniający, którego celem było ukazanie możliwości nauki języka i wiedzy o Polsce poprzez projekty. Dodatkowo, uczestnicy kursu, mieli możliwość uczestnictwa w lekcjach dla młodzieży polonijnej, prowadzonych w ramach obozu językowego „Lato Odkrywców".
Publikacja: Kształcenie językowo-przedmiotowe w szkole polonijnej. Zeszyty edukacyjne pod redakcją Agnieszki Rabiej i Iwony Janowskiej, Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana", Kraków 2015.